Działania niepożądane.

Co warto wiedzieć. Działania niepożądane.
Opracowanie: dr med. Magdalena Knetki – Wróblewska, dr n. farm. Monika Trojan

Przeciwnowotworowe postępowanie – leczenie chirurgiczne, stosowanie radioterapii lub leków – łączyć się może z występowaniem niepożądanych działań (powikłań), które stanowią uboczne następstwa. Wystąpienie działań niepożądanych jest często nieuniknione, aby uzyskać wyleczenie lub zahamowanie postępu choroby nowotworowej. W wielu nowotworach leczenie musi być bardzo agresywne, aby osiągnąć cel nawet za cenę wystąpienia przemijających skutków ubocznych. Istotne jest, aby mieć świadomość ryzyka występowania niepożądanych działań, przewidywać ich pojawienie się oraz odpowiednio przeciwdziałać i łagodzić nasilenie powikłań. W przypadku wielu działań niepożądanych posiadamy obecnie skuteczne metody zapobiegania lub bardzo znacznego zmniejszania dokuczliwości, jakie mogą odczuwać chorzy. Przykładami są odpowiednia profilaktyka nudności i wymiotów związanych z chemioterapią, stosowanie leków wspomagających odnowę krwinek białych lub wykorzystywanie nowoczesnych metod planowania w radioterapii w celu uniknięcia uszkodzeń popromiennych.

Świadomość ryzyka niepożądanych działań powinni mieć wszyscy uczestnicy procesu leczenia (lekarze, pielęgniarki oraz chorzy). Chorzy, którym zostało przedstawione ryzyko działań niepożądanych, wcześniej wykrywają u siebie wczesne objawy i zgłaszają uboczne następstwa lekarzom oraz pielęgniarkom, co pozwala podjąć odpowiednie działania zapobiegające. Niezwykle istotne jest również gromadzenie informacji o niepożądanych działaniach leczenia przeciwnowotworowego, co dotyczy stanów częstych i obserwowanych rzadko. W zakresie gromadzenia informacji o ubocznych następstwach leczenia należy współpracować z odpowiednimi instytucjami nadzorującymi. Poradnik CO WARTO WIEDZIEĆ – DZIAŁANIA NIEPOŻĄDANE dostarcza chorym wielu niezbędnych informacji i pozwoli łatwiej przebyć okres leczenia przeciwnowotworowego.

Prof. dr hab. med. Maciej Krzakowski