Nowotwory głowy i szyi

Współpraca: Polskie Towarzystwo Onkologii Klinicznej, Narodowy Instytut Onkologii im. Marii Skłodowskiej-Curie – Państwowy Instytut Badawczy
Konsultacja merytoryczna: Prof. dr hab. med. Maciej Krzakowski, Prof. dr hab. med. Andrzej Kawecki, lek. med. Bartosz Spławski

Nowotwory narządów głowy i szyi są istotnym problemem we współczesnej onkologii stanowiąc około 6% wszystkich zachorowań na nowotwory złośliwe. Jest to nieco zapomniana medialnie grupa nowotworów, o której mówi się nieporównanie mniej niż o raku piersi, płuca lub jelita grubego. Przekaz wiedzy o nowotworach głowy i szyi jest krytycznie ważny.

Możliwości wyleczenia są ściśle uzależnione od stopnia zaawansowania nowotworu w chwili rozpoznania. We wczesnym zaawansowaniu leczenie jest skuteczne i prowadzi do trwałego wyleczenia u większości chorych, a dodatkowo nie wiąże się z ryzykiem niekorzystnych skutków czynnościowych i estetycznych. Niestety, większość chorych na nowotwory głowy i szyi w chwili rozpoznania jest w zaawansowanym stadium choroby, kiedy konieczne jest stosowanie agresywnego leczenia, skutkującego gorszymi wynikami i związanego z ryzykiem działań niepożądanych obniżających jakość życia.

Z tego powodu ważne jest reagowanie na podejrzane objawy, które często są zbliżone do powszechnie występujących stanów zapalnych. Jeśli takie objawy jak chrypka, ból gardła, trudności w przełykaniu, uczucie ciała obcego w gardle, zgrubienie lub owrzodzenie śluzówek jamy ustnej utrzymują się dłużej niż 3 tygodnie, konieczne jest zgłoszenie się do lekarza specjalisty (laryngologa, chirurga szczękowego lub onkologa). Podobnie pojawienie się guza na szyi, który ulega powiększeniu, stwarza konieczność konsultacji lekarskiej.

Wczesne rozpoznania to najprostsza droga do wyleczenia w przypadku nowotworów głowy i szyi. Pomocą ma być niniejszy poradnik.

Prof. dr hab. med. Andrzej Kawecki
Zastępca Dyrektora ds. Klinicznych,