Seksualność kobiety w chorobie nowotworowej.

Poradnik dla kobiet i ich partnerów.

Poradnik_2

Poradnik odpowiada na często zadawane pytanie – jak wygląda jakość życia seksualnego kobiet, których stan zdrowia został powikłany diagnozą choroby nowotworowej i zastosowanym leczeniem.

Współpraca: Centrum Onkologii-Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie
Licencja: American Cancer Society
Konsultacja merytoryczna: prof. dr hab. n. med. Violetta Skrzypulec-Plinta
Konsultacja medyczna: dr med. Piotr Sobiczewski
Konsultacja psychoonkologiczna: dr Mariola Kosowicz

„Na przestrzeni lat, mimo szybkiego rozwoju medycyny, obserwujemy ciągły wzrost liczby zachorowań na nowotwory złośliwe. Liczba zachorowań niewątpliwie wiąże się z postępem cywilizacyjnym, ale także z genetycznymi predyspozycjami człowieka. Skuteczne leczenie nowotworów nie zawsze można prowadzić tak, aby nie pozostawiło widocznych śladów przejścia choroby. Wiadomym jest, że wygląd i dobre samopoczucie jest niezwykle istotne w akceptacji samego siebie. Szczególnie dla płci pięknej – stan skóry i włosów, atrybuty kobiecości są niezmiernie ważne do czucia się wartościową osobą. Problemy zdrowotne łączą się nieodzownie z życiem seksualnym. Jakość życia seksualnego jest dość szeroko poruszanym tematem w aspekcie  osób zdrowych. O tym jak wygląda jakość życia seksualnego kobiet, których stan zdrowia został powikłany diagnozą choroby nowotworowej i zastosowanym leczeniem mówi niewiele doniesień naukowych. Także niewielu pracowników medycznych potrafi udzielić fachowych porad. Rehabilitacja seksuologiczna nie jest terapią stosowaną u każdej pacjentki onkologicznej. Niewiele ośrodków leczniczych posiada wśród swoich pracowników wykwalifikowanych specjalistów seksuologii, choć taka rehabilitacja miałaby niezwykle istotny wkład w rekonwalescencję pacjentki. Pozycja „Seksualność kobiety w chorobie nowotworowej. Poradnik dla kobiet i ich partnerów” stanowi zbiór praktycznych wskazówek dla osób, których dotknęła ta choroba. Autorzy zebrali w jednym miejscu najistotniejsze elementy wiedzy, którą powinna uzyskać kobieta poddana terapii przeciwnowotworowej. Niezmiernie ważny jest fakt, że poradnik napisany jest w sposób przystępny dla każdego, niezależnie od posiadanego wykształcenia i wiedzy medycznej. Poszczególne rozdziały opisują seksualność kobiety w odniesieniu do różnych zagadnień związanych z etapami choroby i leczenia. Z poradnika z pewnością skorzystają kobiety, które same dotknęły problemu seksualności w chorobie nowotworowej, ale także lekarze, pielęgniarki i inni specjaliści, którzy powinni posiadać jak najbardziej szeroką i aktualną wiedzę z zakresu zdrowia kobiety w aspekcie choroby nowotworowej.”

prof. dr hab. n. med Violetta Skrzypulec-Plinta

Dziekan Wydziału Opieki Zdrowotnej Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, Kierownik Katedry Zdrowia Kobiety, Zakład Profilaktyki Chorób Kobiecych i Seksuologii Śląskiego Uniwersytetu Medycznego